Marine Dricot – L’ombre pute des flaques

Luc Rabaey

Marine Dricot exposeert momenteel op de expo Intimacy under the Milky Way in PAK, Gistel, een co-productie PAK/44 Gallery.  Ze toont er beelden uit de serie L’ombre pute des flaques.

In een unieke, eigenzinnige stijl overschrijdt Marine Dricot de grenzen van de fotografische genres. Ze maakt documentaire fictie. En we kunnen haar fantasie dus gerust voor waarheid aannemen.

Ze schrijft haar verhaal met een mix van  beelden van stedelijke omgevingen, portretten, objecten en landschappen.  Ze zoekt de schemerzones op van de wereld die haar omringt, de intense intimiteit evengoed als de prikkels van het schijnbaar anonieme stadsleven. Zij geeft er een nieuwe identiteit aan. Veel van haar beelden zijn donker of mysterieus, maar ze zijn niet wanhopig. Ze zijn suggestief, maar betrouwbaar, want eerlijk en bescheiden. 

Haar foto’s openbaren zich als een verondersteld visueel dagboek met een merkwaardige interactie tussen de beelden, als een kroniek van een aangekondigd verlangen naar het ondenkbare, een verlangen naar – en dit is geen tautologie-  begeerte.

Marine Dricot realiseert eveneens films. En ook haar fotografie heeft iets filmisch. Ze regisseert het verhaal en schrijft de dialogen, maar kruipt ook moeiteloos in de huid- of liever in het hoofd – van de personages.

BEELD UITNODIGING

DoggyBag_MarineDricot20130114_06

DoggyBag_MarineDricot20130122_05

doggybag-17

donovan-34

donovan-19

donovan-32

Bovenstaande beelden komen uit de series Doggy Bag en Les Donovan.

In  L’ombre pute des flaques is dat in het lijf van vrouwen die in dialoog gaan met zichzelf wanneer zij terechtkomen in relaties met mannen. Op het snijpunt van gevoelens van passie, angst, liefde en lust. Haar beelden vertonen zich als fragmenten een psychologisch drama.

Haar beelden zijn intimistisch – ze hebben een erotisch kantje – maar niet voyeuristisch. Ze verraden enige melancholie maar barsten ook van de energie. De fotografe heeft honger. Honger naar ontmoetingen en ontdekkingen. En die goesting is zeer tastbaar in haar foto’s die getuigen van intensiteit. Haar nog jonge oeuvre is een ode aan een intens hièr en een bewust nù. Fotograferen is leven. Op zijn minst een manier van leven.

De beelden van Marine Dricot zijn vaak in scene gezet, maar nooit krijg je het gevoel dat de waarheid geweld wordt aangedaan.  Ze ademen nog een soort onafwendbare terloopsheid. Haar foto’s komen tot stand op het snijpunt van toeval en bewustzijn.  Zij  beleeft. De beelden dienen zich aan. De wereld die zij toont bevindt zich tussen de oogopslag en het universum. 

En ze zoekt de schaduw op, de luwte én de stilte, waarin de introspectie besloten ligt. Haar verhaal speelt zich af onder het oppervlak van het zichtbare. De beelden zijn indringend. Sommige zullen in onze hoofden blijven hangen.

000020euros-31

00020euros-27

20euros-34

M.D_013

M.D_014

20euros-38

Marine Dricot exhibits currently on the expo Intimacy under the Milky Way at PAK, Gistel in a co-production PAK/44 Gallery.  She shows images from the series L’ombre pute des flaques.

L’ombre pute des flaques is about women who engage in dialogue with themselves when they end up in relationships with men. At the intersection of feelings of passion, fear, love and lust. Her images exhibit itself as fragments in a psychological drama.

Her images are intimate -they have an erotic side- but not voyeuristic. They betray any melancholy but also burst of energy. The photographer is hungry. Hungry for encounters and discoveries. And that desire is very tangible in her photos that testify to intensity. Her still young oeuvre is an ode to an intense here and a conscious now. Shooting is life. At least a way of life.

Screen Shot 2016-06-26 at 14.08.33

The images of Marine Dricot are often put in scene, but never you get the feeling that they are untruth.  They breathe a kind of inevitable. Her pictures are made on the intersection of chance and consciousness.  She has experiences. The world that she shows is located between the glance and the universe. 

And is looking for shade, safety and silence, in which introspection. Her story takes place below the surface of the visible. The images are penetrating. Some will stick around in our heads.

Screen Shot 2016-06-26 at 14.10.09

Screen Shot 2016-06-26 at 14.10.44